Diabetes Mellitus

Diabetes mellitus, ook wel suikerziekte genoemd, is een ziekte van de stofwisseling als gevolg van verstoorde werking van insuline. Er bestaat óf een tekort aan insuline óf insuline werkt minder goed in het lichaam. Het gevolg daarvan is dat het glucose (=suiker) gehalte in het bloed te hoog is. De klachten die mensen dan krijgen zijn: afvallen, veel plassen, dorst, wazig zien, jeuk.

De risico´s van diabetes

Diabetes geeft een vertraging van genezingsprocessen van het lichaam en een afname van de conditie. Daarnaast geeft het een verhoogd risico op hart- en vaatziekten, verhoogde bloeddruk en op de lange termijn ook kans op afwijkingen van ogen, nieren en zenuwen.
Andere gevolgen zijn het slechter genezen van wondjes en hogere kans op infecties.

Diabetes en bewegen

Mensen met diabetes kunnen baat hebben bij beweging, aangezien het kan zorgen voor betere bloedwaardes (lager cholesterol, goede suikerwaardes, verlagen van bloeddruk) en voor een toename in de algehele gezondheid (afname lichaamsgewicht, toename vetverbranding, verbetering van de conditie).

Behandeling

Lichaamsbeweging heeft een positief effect op het verbeteren van het (duur)uithoudingsvermogen, een toename van de spierkracht, gewichtsafname en een verbeterd balansgevoel, zowel bij mensen met diabetes als bij gezonde mensen. Ook verminderd dit het risico op het ontstaan van hart-en vaatziekten.

Als fysiotherapeuten kunnen we u begeleiden tijdens het trainen. U krijgt een individueel oefenprogramma, gemaakt op basis van uw huidige conditie en de door u gestelde doelen.

Daarnaast krijgt u adviezen over hoe u in het dagelijkse leven voldoende beweging krijgt.