Reuma

Reuma is een verzamelnaam voor meer dan tweehonderd verschillende aandoeningen van het bewegingsapparaat. Tot het bewegingsapparaat behoren niet alleen de gewrichten, maar ook de spieren, pezen, kapsels en het bindweefsel.
Reuma is een van de belangrijkste volksziekten. In Nederland hebben drie miljoen mensen reuma, waarvan 1,4 miljoen mensen een chronische vorm. Chronisch betekent langer dan zes maanden. Omgerekend heeft circa één op de tien mensen in Nederland een chronische vorm van reuma.
Enkele algemene verschijnselen bij reumatische aandoeningen zijn aanhoudende pijn en stijfheid bij het in beweging komen en het opstaan, pijn in de spieren en de gewrichten en zwellingen in één of meer gewrichten.
Tijdige herkenning en behandeling van bepaalde reumatische ziekten kan ernstige gevolgen geheel of gedeeltelijk voorkomen.

Soorten reuma:

Reuma is een aandoening die voornamelijk tot uiting komt in gewrichten, spieren en pezen.Dit zijn delen van het “bewegingsapparaat”. Dat reuma zijn weerslag heeft in het bewegingsapparaat kan onder andere tot gevolg hebben dat bepaalde handelingen in het dagelijks leven moeizamer uitgevoerd kunnen worden. Ook kunnen delen van het bewegingsapparaat pijnlijk zijn.

Reuma kan in drie hoofdgroepen worden ingedeeld:

• Ontstekingsreuma  o.a. reumatoïde artritis (RA), ziekte van Bechterew, SLE, sclerodermie en Sjögren. Bij ontstekingsreuma ontspoort het afweersysteem en richt het zich tegen het eigen lichaam.
  • Slijtagereuma  o.a. artrose. Bij deze vorm van reuma gaat de kwaliteit van het kraakbeen achteruit en kan op den duur zelfs helemaal verdwijnen.
  • Weke-delen reuma o.a. fibromyalgie en tendinitis(peesontsteking)

Voor meer informatie zie de site van het reumafonds.