Echografie is een middel om als het ware pijnloos door de huid heen te kijken zonder deze daadwerkelijk te beschadigen. Het werkt op basis van ultrasone geluidsgolven welke niet hoorbaar zijn voor het menselijk oor. Deze geluidsgolven worden weerkaatst en weer opgevangen door de transducer (echokop). Naarmate de hardheid van het materiaal dat gescand wordt, worden de geluidssignalen harder of zachter teruggekaatst. Dit wordt op het scherm weergegeven in wit en zwart. Hierbij betekent hoe harder het materiaal hoe witter het op het beeld verschijnt en dus ook hoe zachter het materiaal hoe donkerder. Een stukje bot of een verkalking wordt dus volledig wit weergegeven en bijvoorbeeld vocht wat vrijkomt bij een ontsteking wordt bijna volledig zwart weergegeven. Op deze manier kun je dus een dun plakje van het menselijk lichaam in beeld brengen op het scherm van de echo. Omdat het non-invasief is, dat betekent dat we niet het menselijk lichaam ingaan, mag echografie met fysiotherapie gebruikt worden.

Wanneer kan binnen de fysiotherapie echografie gebruikt worden?

Vanwege de eigenschappen van de echografie kan dit binnen de fysiotherapie ingezet worden voor het diagnosticeren van zachtere weefsels. Dit houdt in het opsporen van bijvoorbeeld spierscheuren, peesontstekingen, slijmbeursontstekingen, gescheurde banden en andere afwijkingen aan het menselijke bewegingsapparaat. Omdat de fysiotherapeut met echografie niet dieper in het gewricht kan kijken is het niet geschikt om de gewrichten zelf te beoordelen, alleen het omliggende weefsel kan goed gezien worden.

Dus wanneer je een zweepslag hebt opgelopen, langer rondloopt met bijvoorbeeld pijn aan de schouder, elleboog of een hielspoor, dan kan fysiotherapie echografie inzetten om je probleem meer duidelijkheid te geven en meer te kunnen zeggen over het aangedane weefsel en de aard van de klacht. Hiermee kan dan ook duidelijker een prognose gesteld worden. Hierdoor kun je dus mogelijk sneller weer aan de slag, of weet je dat je zeker nog niet te vroeg moet starten met je sporthervatting.

Waar kan echografie nog meer voor worden gebruikt?

Naast diagnostiek kan echografie in de fysiotherapie ook als hulpmiddel ingezet worden voor de behandeling. Binnen fysiotherapie de Jong behandelen we chronische peesklachten met EPTE. Dit is een behandelmethode met percutane elektrolyse. Hierbij wordt onder echogeleiding een acupunctuurnaald in de aangedane pees gebracht, dus de fysiotherapeut ziet met echografie ook daadwerkelijk waar geprikt wordt, en wordt hier een lichte stroomvorm opgezet. Het effect van deze stroomvorm is ook goed zichtbaar op de echografie. Zo zijn we er zeker van dat we op de goede plek aan het behandelen zijn en verkleint dit de risico’s van het werken met naalden in het menselijk lichaam. Naast EPTE zou er in samenwerking met de arts ook een injectie geplaatst kunnen worden, op deze manier zou de injectie altijd op de goede plek terechtkomen en zal het effect van deze injectie ook groter zijn dan van een minder goed geplaatste injectie.

Dus naast diagnosticeren met echografie in de fysiotherapie, kan de fysiotherapie echografie ook inzetten ter ondersteuning aan de behandeling van de fysiotherapeut of zelfs van een arts.

Mocht je nog vragen hebben over echografie neem dan contact met ons op.