Hoofdpijn is een veel voorkomend probleem in onze maatschappij. Er zijn verschillende vormen van hoofdpijn en deze heeft zeker ook veel verschillende oorzaken. Eén van de meest voorkomende vormen van hoofdpijn is de spanningshoofdpijn. Dit wordt ook wel een “tension type headache” genoemd. Deze hoofdpijn bestaat vaak uit een drukkend gevoel op/rondom het hoofd met vaak ook een gevoel van een strakke band. De hoofdpijn zit ook vaak aan beide zijdes van het hoofd.

Hoofdpijn - Fysiotherapie de Jong

Verlicht je spanningshoofdpijn met Fysiotherapie de Jong

Fysiotherapie kan zeker een positief effect hebben op deze spanningshoofdpijn. De spanningshoofdpijn fysio kan in kaart brengen welke oorzaken mogelijk mee spelen in het ontstaan van de klachten. Enerzijds kunnen dit natuurlijk gespannen spieren zijn in de nek, welke mogelijk ontstaan door spanning/stress en/of een verkeerde houding. Anderzijds kan bijvoorbeeld medicatie, hormonale schommelingen of bepaalde aandoeningen ook voor spanningshoofdpijn zorgen. De fysio spanningshoofdpijn kan dit samen met jou beoordelen en bespreken wat de behandelmogelijkheden zijn binnen de fysiotherapie. Maar het zou uiteraard ook kunnen dat je het advies krijgt om de huisarts te bezoeken of een oplossing te zoeken voor de hoge mate van stress.

Behandeling binnen de spanningshoofdpijn fysiotherapie bestaat mogelijk uit het verminderen van de spierspanning, het verbeteren van de beweeglijkheid van de nek, verbeteren van houding bijvoorbeeld achter een bureau, maar ook mogelijk het trainen van de stabiliserende spieren in de nek. De spanningshoofdpijn fysio zal de behandeling precies afstemmen om jouw specifieke probleem.

Van spannings- tot cervicogene hoofdpijn: fysiotherapie als oplossing

Naast de spanningshoofdpijn zou je hoofdpijn ook binnen de categorie “cervicogene hoofdpijn” kunnen vallen. Dit is een iets ander type hoofdpijn, want deze zit vaak aan 1 zijde van het hoofd. De oorzaak van deze hoofdpijn is veelal een pijnprikkel hoog in de nek. Vaak door een bewegingsbeperking in een gewricht in de hoge nek. Dit geeft een uitstralende pijn naar het hoofd. De spanningshoofdpijn fysio is vaak een manueel therapeut die dus heel goed in staat is om het onderscheid te maken tussen de verschillende oorzaken en soorten hoofdpijn. De fysio spanningshoofdpijn kan hierbij dus ook het meest geschikte behandelplan opstellen. Mocht jouw hoofdpijn meer een cervicogene hoofdpijn blijken te zijn, dan zou bijvoorbeeld het losmaken van de gewrichten hoog in de nek een snelle afname van hoofdpijn kunnen betekenen. Door de verbetering van de gewrichtsbeweeglijkheid hersteld de pijnprikkel hoog in de nek vaak snel, waardoor hoofdpijn dus ook vaak snel verminderd.

Spanningshoofdpijn fysiotherapie kan dus zeker snel afname van klachten geven. Mocht de spanningshoofdpijn fysio geen indicatie zien voor fysiotherapie bij jou, dan krijg je uiteraard wel een advies wat voor jou dan wel de juiste vervolgstap zou kunnen zijn.

Mocht je dus vragen hebben over spanningshoofdpijn dan horen we dat uiteraard graag. Neem daarvoor gerust telefonisch contact op of stuur ons een mail.